tiistai 24. tammikuuta 2012



Olin huomannut monesti kulkiessani Jakartassa oheisen hoitolan. Se näyttää todella suurelta ja netistä selvisi, että heillä on myös joitain koulutuksia. Nyt onkin sopivasti aikaa poiketa siellä Jennan kanssa.

Aula on suuri ja vastaanottotiskin takana onkin useampi hymyilevä nuori nainen. Kerron heille, että haluaisin tutustua heidän toimintaansa, joten he kutsuivat paikalle johtavan ihotautilääkärin. Noin 50-vuotias rouva saapuikin pian odotustilaan ja esitteli itsensä johtavaksi ihotautilääkäriksi tässä pisteessä.


Sain selville, että House of Ristra on saanut alkunsa kolmen ihotautilääkärin ideasta opettaa ihmisille oikeanlaista ihonhoitoa. He olivat järkyttyneitä varsinkin indonesialaisten tavasta käyttää myrkyllisiä vaalentavia voiteita. Kukaanhan täällä ei halua olla ruskea. Se on merkki ulkotyöskentelystä ja näin ollen myös köyhyydestä.

Olen itsekin törmännyt tähän oman kuljettajani kommenttien myötä. Tulin tässä jokin aika sitten lomalta kauniisti päivettyneenä ja ensimmäinen kommentti oli: "Miss Teija, you are black!" Tyttäreni Jenna, joka tulee todella tummaksi jo viikon auringossa olon aikana, kuuli seuraavaa: " Jenna, you are black. It is ugly! Tara (sisareni tytär) is beautyfull. She is white." No, mikäs siinä...

House of Ristran perustajat kehittivät oman ihonhoitosarjan, joka on kohdistettu aasialaiselle iholle. Paljon rasvaisen ja pigmentoituneen ihon hoitotuotteita. Näitä sai hankkia vasta konsultoinnin jälkeen. Ensin siis ihotautilääkärille ja sitten rasvat mukaan hoito-ohjeiden kanssa. Nykyään toiminta on laajentunut valtavasti. Heillä on vain kolme omassa omistuksessa olevaa "hoitolaa" ja loput ovat ostaneet oikeuden käyttää heidän nimeään ja tuotteitaan.

Palveluihin kuuluu joka puolella Indonesiaa sekä ihotautilääkärin palvelut että "kosmetologi"palvelut. Lisäksi House of Ristra kouluttaa lääkäreitä ihon hoitoon ja erilaisien iho-ongelmien hoitoon. Tämä piste on kolmessa kerroksessa ja johtava lääkäri esittelikin paikan mielellään. Myös hoitohuoneita on eri tasoisia; luksusta ja "karjaluokkaa"... Tilaa on runsaasti!

Koska meillä ei ole kiire minnekään, kysymme olisiko vapaita aikoja käsi- ja jalkahoitoon. On. Siispä hoitohin, "karjaluokkaan"!

Meidät ohjattiin isoon, kolkkoon huoneeseen, jossa oli 8 hierontapetiä jalkopää seinää vasten. Sairaala? Riisuimme vaatteemme ohjeiden mukaan ja puimme yllemme sairaalanutut. Mielenkiintoista! Nyt sitten KIIVETÄÄN selällemme hierontapeteihin jalat seinään päin. Kuinkahan tämä jalkahoito toimii? Hei, olisiko ollut helpompaa siirtää nämä petit irti seinästä tyhjänä?! Nyt meitä hinataan kauemmaksi seinästä, että hoitaja mahtuisi seinän ja petin väliin.

Laitamme hoitajien pyynnöstä polvet koukkuun, että he saavat jalkamme pesuvatiin. Näin sitten tapahtuu jalkojen pesu, kuorinta ja hieronta polviin asti, selällään maaten. Tämän jälkeen levitetään kivan tuntuinen jalkanaamio, tietenkin polvia myöten.

Naamion vaikuttaessa kädet pestään ja kuoritaan olkapäätä myöten ja hieronnan jälkeen myös käsiin levitetään naamio.

Kun naamio on poistettu käytettiin paljon aikaa kynsinauhojen ja kynsien hoitamiseen. Nämä tytöt eivät ilmeisesti osaa lakata, sillä paikalle saapuu lakkojen kanssa tyttö, joka kuulemma hoitaa lakkauksen. Hänen lakatessaan varpaan kynsiä toiset huolehtivat kädet lakkauskuntoon. Lakkaus kestää ikuisuuden! Lakataan, poistetaan, lakataan, poistetaan... Ihmettelin jo ääneen Jennalle, että mitähän tästä tulee. Eivätkö poista ollenkaan kovettumia jalkapohjista?! Eivät!

Pesun, naamion, hieronnan ja lakkauksen jälkeen meidät pyydetään pukeutumaan. Huonosti lakatut kynnet ovat heti rytyssä, sillä niille ei annettu aikaa kuivua!

Kassalla pyydettiin palautetta: "Ensi töikseni kotona joudun poistamaan lakat, poistamaan kuivan ihon kantapäistä ja suorittamaan uuden lakkauksen... " Sorry tytöt! Huono arvosana! Kun sanoin, ettei jalkapohjia hoidettu ollenkaan, he eivät olleet millänsäkään. Lupasivat tehdä parannusehdotuksen. En ole käynyt kokeilemassa toteutuiko se!

Hintaa tällä surkealla esityksellä oli kuitenkin noin 40 €, joten pettymys oli jonkin asteinen.




Terveisin, Kengurumimmi ja Jenna

torstai 15. joulukuuta 2011

KUUMA YRTTINYYTTIHIERONTA













http://www.purisanti.com/


Kuuma Yrttinyyttihieronta
On taas aika tavata ystäviä. Mikä onkaan mukavampaa kuin tehdä se hemmottelutuokion puitteissa, joten varasin ajan tuttuun Puri Santiin!
Tapani mukaan saavun sinne ajoissa ja odottelen ystäviäni kylmän lemongrass teen kera. Ilmapiiri on aina yhtä ihana täällä Puri Santissa: Hymyilevä henkilökunta toivottaa tervetulleeksi, rentouttava spa-musiikki soi taustalla ja joka puolella leijuu ihastuttavien aromaattisten öljyjen aikaansaama tuoksu!

Nyt alkaa varsinainen hieronta! Aasiassa on joa kauan sitten havaittu, että ihmisen aineenvaihduntaan vaikuttaa kaikki yli 40 asteen kuumuus. Lämpöä on käytetty jo kauan sekä kivun lievittämiseen että aineen-vaihdunnan vilkastuttamiseen. yrttinyytin lämpö voi nousta jopa 140 asteeseen aiheuttamatta kuitenkaan palovammoja, sillä hierontatekniikan avulla kuuma nyytti vain hipaisee ihoa eikä pysähdy paikalleen sen ollessa kuumimmillaan. Tämä ainutlaatuinen hierontamenetelmä yhdistää perinteisen länsimaalaisen hieronnan sekä kuumat yrttinyytit. Aluksi otetaan käyttöön kuumat yrtti-nyytit, joilla sivellään niiden ollessa kuumimmillaan. Lopuksi painellaan ja hierotaan. Tämän jälkeen terapeutti suorittaa perinteisen hieronnan käyttäen painelu, sively, shiatsu ja akuhierontaa. Hieroja on itsekin pöydällä käyttäen hyväkseen omaa ruumiin painoaan.




Yrttinyyttihierontaa käytetään poistamaan jännitystä jaloista, selästä, kaulan alueelta ja hartioista. Kuumia yrttinyyttejä käytetään vartalolla taputellen sekä hieroen niitä ihoa vasten. Lämpö siirtyy kuumista nyyteistä iholle ja lihaksiin avaten ihohuokosia. Samalla yrttisekoitukset vähentävät lihasten jännitystä, helpottavat kipua ja särkyä.
Aika kuluu kuin siivillä ja pian onki kulunut jo puolitoista tuntia. On aika pukeutua ja siirtyä vihreälle sisäpihalle lounaalle. Pehmeä lämpö kietoo meidät syliinsä ja eteemme tuodaan maukkaat lounaat.
Ihana päivä! Hintaa tälle hemmottelulle tuli noin 30 €.

Terveisin, Kengurumimmi


torstai 24. marraskuuta 2011

Peninsula Hot Springs, Australia





 
http://www.peninsulahotsprings.com/

Peninsula Hot Springs sijaitsee noin puolentoista tunnin ajomatkan päässä Melbournesta, Mornington Peninsula alueella. Idea tällaiseen kylpylään syntyi Japanissa, jossa Charles Davidson asui useita vuosia. Siellä ollessaan hän vieraili useilla kuumilla lähteillä. 1996 Charles kuuli, että kuumia lähteitä oli löydetty Mornington Peninsula alueelta jo vuonna 1979. Tästä innostuneina veljekset Charles & Richard Davidson sekä Norm Cleland halusivat toteuttaa Japanissa ja muualla maailmalla näkemiään ideoita myös täällä.
Vuonna 1997 veljekset Charles ja Richard ostivat alueen, jossa nyt on Peninsula Hot Springs. Tämä on ensimmäinen luonnon kuumista lähteistä koostuva Day Spa-alue Victorian osavaltiossa.

Menen ystäväni ja lasteni kanssa kuumille lähteille kaksi päivää ennen ystäväni suurta päivää eli häitä. Tarkoituksenamme on viettää rentouttava päivä yhdessä ja saada ajatukset hetkeksi pois viime hetken hääjärjestelyistä.

Jotta pääsemme kuumille lähteille, ajammeMorningtonista noin puoli tuntia silmiä hivelevän kauniissa maalaismaisemissa. Jo tämäkin vie ajatukset pois arjen kireestä!


Vihdoin saavumme ihastuttavaan vastaanottotilaan, jossa on myytävänä monenlaista kylpylätavaraa, koristeista tuotteisiin. Peremmälle päästyämme vaihdamme uimapuvut päälle valoisassa pukuhuoneessa. Tavarat lukolliseen lokeroon ja nauttimaan kuumista lähteistä!




Vaikka täällä on vasta aikainen kevät, kelit suosivat meitä. On mukavan lämmin  aurinkoinen päivä. Juuri sopiva kuumissa vesissä lillutteluihin!


Luonnon kuumat mineraalivedet siljuvat rakennettuihin altaisiin luoden alueesta täydellisen rentoutumista varten. Alueella on sekä yksityinen että yleinen alue. Me menemme yleiselle puolelle, sillä emme ennakoineet tiloamme ajoissa. Yksityiselle puolelle olis pitänyt tehdä varaus etukäteen.


Iloksemme huomaamme ettei väkeä juuri nimeksikään! Johtunee siitä, että olemme täällä keskellä viikkoa. kirjaimellisesti: keskiviikkona! Yksityisellä puolella olisi saanut erilaisia hoitoja ja mineraalikylpyjä... No, me "joudumme tyytymään" mineraalivesialtaissa lillutteluun!


Nautimme ensimmäisistä altaista, joissa vesi on 31-37 asteista. Aurinko paistaa ja on lämmintä. mitä muuta vielä voisi toivoa?! Jatkamme matkaamme pidemmälle ja löydämme turkkilaisen höyrysaunan. Täällä on mahdollista osallistua myös work shoppiin ja optella turkkilaisen Hamam saunomisen salat. Tämä on tosin varattava etukäteen ja osallistujia on oltava vähintään 4 henkilöä. No, ehkä ensi kerralla!


Jatkamme matkaamme portaita ylöspäin ja ssavumme alueelle, joka on kielletty alle 16-vuotiailta. kapuamme ylös asti pysähdellen välillä lämmittelemään houkuttelevan näköisiksi rakennettuihin altaisiin. Veden lämpötila on nyt korkeampi: 38-42 astetta! Ylös päästyämme silmiämme hivelee hurmaava näköala kauas Morningtonin vihreille alueille! Voiko kauniimpaa "allasaluetta" toivoa?!


On kiva huomata ettei isoa aluetta ole ahdettu täyteen keintekisen näköisiä altaita vaan tilaa on riittävästi ja luonnon kauneus on huomioitu rakennettaessa. Täällä voi kuljeskella koko päivän pulahdellen välillä altaisiin jotka muistuttavat luonnon altaita. Alueelta löytyy myös ravintola ja kioski, joten nälkäisenä ei tarvitse kulkea!


Nyt on kuitenkin aika sanoa hyvästit ihanalle alueelle ja suunnistaa Mornngtoniin illalliselle, Perhepaketille (2 aikuista ja 2 lasta) tuli hintaa noin 80 €. Kyllä kannatti!


Terveisin, Kengurumimmi

 

tiistai 22. marraskuuta 2011

Earth & Flowers in Jamu Spa

 Jälleen on aika tavata kavereita ihanan hemmottelun merkeissä viehättävässä Jamussa. Olemme varanneet neljälle hengelle 3 tuntia kestävän vartalohoidon: Earth & Flower Body Mask. Hoitoon kuuluu kuorinta, hiernta, naamio, jugurttihoito ja kukkakylpy.

Saavun Jamuun tapani mukaan ajoissa. Ihana, vihreä piha sulkee hoitolan ulkopuolella olevalta kujalta. Koska sattuu satamaan, vastaan tulee mies, joka saattelee minut hoitolaan ison sateenvarjon alla. Tältäköhän julkkiksilta tuntuu? Joku on varjon kanssa auton ovella vastassa ja saattaa sinut kuivana perille! Aika ylellinen tuokio... Ei ole tätäkään ennen koettu, ainakaan Suomessa. Siellähän kipität hitolaan ihan omin avuin, satoi tai paistoi!


Meidät ohjataan kahden hengen huoneisiin ja pyydetään riisuuntumaan ja laittamaan kietaisuhuivi vartalon ympärille. Siinä riisuuntuessamme ajattelin: "Täällä on vain yksi kylpyamme. Kuinkahan kukkakylpy toteutetaan.... Kimppakylpyyn kaverin kanssa, kenties?" :)

Hoito alkaa (kuten aina) jalkakylvyllä. Terapeutti polvistuu lattialle ja kuorii jalkani merisuolalla. Tämä on aina hieman pettymys: kuorinta on hyvin epämääräinen, lähinnä jalkapöytiin kohdistuva. No, ajatus on kuitenkin ihana ja muistan kyllä ensimmäisen kertani Indonesialaisessa hoitolassa! Olin aivan haltioissani siitä, että joku todellakin polvistuu eteeni ja pesee jalkani!

Pesurituaalin jälkeen menen Spa-petiin vatsalleni. Terapeutti aloittaa kuorinnan selästä. Tämä on siitä kiva kuorinta, että kuorinta-aineella myös hierotaan! Voisi kuvitella, että nahka on tunnin jälkeen ruvella, mutta ei! Terapeutti hieroo koko vartaloni edestä ja takaa hienolla kuorintavoiteella ja täytyy sanoa, että tällä terapeutilla oli kyllä jumalainen kosketus! Hemmottelu jatkuu kasvojen puhdistuksella, paineluhieronnalla ja kasvonaamiolla rentouttavan musiikin soidessa taustalla.

Hieman on kylmä, joten pyydän ottamaan ilmastoinnin pois päältä. Se on kyllä mielenkiintoista täällä Jakartassa, että menet mihin vain länsimaalaisille tarkoitettuun paikkaan, ilmastointi on aina erittäin kylmällä.... liian kylmällä!

Kuorinnan/hieronnan jälkeen terapeutti pyyhkäiseen ylimääräiset kuorinta-aineet vartaloltani lattialle ja levittää etupuolelle vartalonaamion. Naamio on puhdistava savinaamio, jonka annetaan kuivua ja vaikuttaa noin 15 min, jonka jälkeen käännyn vatsalleni ja naamio levitetään selkäpuolelle.
Vaikutusajan jälkeen terapeutti hieroo naamion päälle jugurttivoidetta. Voide pehmittää savinaamion ja ihon! Nyt on kyllä oikeasti hieman vilu, vaikka ohut huivi onkin päällä, mutta minkäs teet...

Jonkun ajan päästä kuulen, että kaveri pyydetään suihkuun ja kylpyyn. Emme siis saakaan kimppakylpyä! (Onneksi!) Itse loikoilen vielä horroksessa jonkin aikaa, kunnes kaveri on kylpenyt ja minut ohjataan suihkuhuoneeseen. Suihkuttelen savet ja jugurtit pois vartaloltani ja sukellan lämpimään, aromaattiseen kukkakylpyyn. Oikeasti! Kylvyssä kelluu kukan terälehtiä! Tämä on niin ihanaa! Te, jotka tunnette minut, tiedätte että nautin kaikesta (pienemmästäkin) hemmottelusta täysin rinnoin! Hei, KUKKAKYLPY!

 Jonkin aikaa loikoiltuani kuivaan itseni ja menen takaisin petiin rasvattavaksi. Pian terapeutti tuo meille kuumaa inkivääriteetä, jonka sanotaan tekevän hyvää keholle.

Kaiken tämän ihanuuden jälkeen on pakko pukeutua ja lähteä kotiin... Minkäs teet!

Hintaa tälle noin kolmen tunnin hemmottelulle tuli noin 30 €.


Terveisin, Kengurumimmi





keskiviikko 26. lokakuuta 2011

http://www.jeanyipindonesia.com/
Nyt on aika tutustua Suomessakin niin suosittuihin "läskihoitohin"!

Pondok Indah Mall:sta löytyy lähin laihdutushoitoihin erikoistunut hoitola. Hinnat ovat päätä huimaavat, mutta onneksi sieltä löytyy myös kokeiluhoito, joka sisältää useampia eri hoitoja, joilla pyritään hoikentamaan ja muotoilemaan "ah niin kaunista" naisvartaloa!

Hoidot alkavat tietysti mittauksilla ja vaa’alla käynnillä.
Electrolypolisis, 40 minuuttia
Ensimmäisessä hoitohuoneessa on vuode, jossa on lämpöpatja. Se on suojattu isoilla pyyhkeillä. Asetun makaamaan alushoususillani pyyhkeiden päälle, jonka jälkeen huonosti englantia puhuva terapeutti peittelee minut kaulasta varpaanpäihn suurilla pyyhkeillä. Nyt hän asettelee pyyhkeiden päälle painavan "peitteen". Kyseessä ovat sähköllä toimivat lämpöpeitteet. Tämän alla tulee nyt sitten hikoilla 40 minuuttia. 40 minuuttia! Aika kuluu yllättävän hitaasti rentouttavasta musiikista huolimatta, mutta täällä onkin kyllä hemmetin kuuma! Hiki valuu aivan suoranaan joka puolelta, vaikka en kovin herkästi hikoile. Entä jos tulisi huono olo... Kukaan ei käynyt katsomassa minua koko hikoilusession aikana... Vihdoinkin terapeutti tulee ja vapauttaa minut kuumien peitteiden välistä. Ihoni kuivataan hyvin ja minulle puetaan päälle kimono.
Minut ohjataan odottelemaan toiseen huoneeseen. Odottelen noin 10 minuuttia pienessä hoitohuonessa istuallani, jonka jälkeen minut ohjataan kolmanteen hoitohuoneeseen.

(älä vaan kysy onko tämä oikein kirjoitettu... näin se minulle kirjoitettiin. Tarkoittavat varmaan elektrolipolyysia.)
Fat Breaker/Body Shaping, 30 minuuttia
Tässä huoneessa minua odottaa valtavan kokoinen laitos, joka näyttää lähinnä solariumilta. Menen selälleni hoitopetiin. Terapeutti kiinnittelee minuun noin 20 sähköä kuljettavaa johtoa, vatsan reisien ja vyötärön alueille. Tämän jälkeen terapeutti alkaa ohjailemaan "robottia". Hän todellakin vain istuu tämän ison laitteen edessä ja painelee nappuloita. Sivulta taittuu ylleni solariumia muistuttava "valokatos" hoidettaville alueille.
Tämän valon on tarkoitus hajottaa rasvasoluna SAMALLA kun sähköimpulssit muotoilevat käsiteltäviä alueita. Sähköimpulsseja vahvistetaan neljä kertaa. Loppuvaiheessa ne ovat todella voimakkaita! Aivan eri luokkaa kun Suomessa kokeilemissani hoidoissa. Neljännen vahvistamisen jälkeen oli pakko jo kieltäytyä, mutta lisää olisi kyllä vielä ollut tulossa! Aikas mahdotonta! Näinköhän Suomessa saisi näin voimakkaita sähköimpulsseja edes antaa? Puoli tuntia kuluu hieman tuskaisissa merkeissä, mutta kuluu kuitenkin. Ei kun neljänteen hoitohuoneeseen!

Bio Slim Therapy, 40 minuuttia
Nyt terapeutti pyytää minua seisomaan ja nostamaan kädet vaakatasoon sivuilleni. Hän ottaa "ämpärillisen" vihertävää geeliä ja alkaa lappaamaan sitä lastalla joka puolelle vartaloa, nilkoista rintoihin ja käsivarsiin. Kaulan ja decolten alueelle ei geeliä laitettu. Geeli on kylmää, hajusta päätellen merilevää ja mentholia sisältävää. Geeliä levitetään todella paksu kerros, jonka jälkeen terapeutti hakee korillisen idealsiteen tapaisia rullia. Nyt tuleekin sitten todella muumiomainen olo! Olisinpa menossa naamiaisiin... tai ei sittenkään. Täällähän on jäätävän kylmä! Minut on kääritty tiukasti näillä siteillä nilkoista rintaan ja käsivarsia myöten! Olettaakohan terapeutti, että pääsen vielä liikkumaan näiden kääreiden kanssa? No, odottaa tietenkin. Ja pääsenhän minä kapuamaan hoitopedille selälleni. Tässä olisi nyt sitten tarkoitus palella 40 minuuttia! Terapeutti kysyy haluanko pelata kännykälläni... miten? Kädet eivät taivu. Tämä on aivan järkyttävää! Kaikki, jotka tunnette minut, tiedätte kuinka inhoan kylmää! Ja tässä sitä ollaan palelemassa aivan vapaaehtoisesti! Ihan oikeasti palelemassa! Melkein tärisen kylmästä. Joudun todella keskittymään etten ponkaisen petistä ylös ja ala repimään kääreitä pois. Ette usko kuinka pitkältä 40 minuuttia tuntuu, kun palelet aivan tärisemällä! Onkohan tämäkään aivan terveellistä?! Ei ainakaan minulle! Vihdoinkin terapeutti tulee vapauttamaan minut kääreistä. Ei kyllä lämmitä silti yhtään. Olen aivan syväjäädytetty!

Lopuksi
Punnitaan ja mittaillaan. Kaiken tämän epämiellyttävän kuuman, tuskaisien sähköiskujen ja jäätävän kylmien kääreiden jälkeen olen siis hikoillut 400 g painosta pois.
Rinnan alta on lähtenyt 1,5 cm vyötäröltä 0,5 cm lantiolta 2 cm Molemmista reisitä on lähtenyt 1 cm ja käsivarsista ei mitään.
Äkkiä vaattet päälle, maksamaan ja ulos ihanaan 34 asteen lämpöön!

Tästä "nautinnosta" maksoin kokeiluhinnan 58 €, mikä on todella halpa. Varsinaisten hoitojen hinnat ovat huikeat.

Lopputulos ei vakuuttanut minua aloittamaan yhtäkään näistä hoidoista sarjana, jotta saisin muokattua helpommin vartaloani.

"Mitä noista muodoista kunhan ääriviivät säilyvät!"

Terveisin, Teija

tiistai 25. lokakuuta 2011




Peony Spa Selections
Vanha uskomus Vietnamissa sanoo, että ruumis ja sielu uusiutuvat ihmiskäden parantavasta voimasta. Peony Spa:ssa näitä parantavia hierontoja käytetään yhdessä aromaattisten öljyjen ja yrttien kanssa lumoavassa ympäristössä, jotta kaikki ihmisen aistit saataisiin takaisin alkuperäiseen hyvinvoinnin tilaan.
Peony Spa kehottaakin asiakkaitaan pitämään omaa hoitolistaansa ohjenuorana terveeseen ruumiiseen ja sieluun. Jokainen listalla oleva hoito on heidän sanojensa mukaan ”yhtä yksilöllinen kuin sinä itse.” Ympäristö on todella rauhoittava ja kaunis! Tuoksu hivelee aisteja ja musiikki on kaunista!
Kaikki hoidot alkavat hemmottelevalla jalkojen puhdistusrituaalilla, niin minullekin tehtävä East-West Combination Massage (yhdistelmä aasialaisesta ja länsimaalaisesta hieronnasta).
Aluksi jalat kuoritaan ja pestään kauniissa puisessa vadissa hoitajan polvistuessa eteeni. Haluaisinpa nähdä suomalaisten kosmetologien ilmeen, kun heitä pyydettäisiin polvistumaan lattialle asiakkaan jalkojen juureen ja pesemään asiakkaansa jalat siinä lattialla istuessaan… Ennen jokaista hoitoa… Tämän jälkeen minut ohjataan makuulleen kuvassa näkyvälle vuoteelle. Mikä ihana ympäristö nauttia hieronnasta! Nyt hoitaja ottaa tuoksuvan, kostean, lämpimän pyyhkeen ja puhdistaa pesun jälkeen jalkani sillä. Miellyttävä kokemus! Nyt alkaa tuntua, että tämä hemmottelukokemus voisi kestää kauemminkin kuin 90 minuuttia!
Hoitaja lämmittelee vartaloni ohuen huivin läpi, painelemalla lihakset ollessaan itsekin hierontapetillä. Tämän jälkeen hän aloittaa varsinaisen hieronnan öljyn kera. Jäsen kerrallaan, alkaen jaloista, edeten selkään ja käsiin. Hieronta on juuri sitä mitä odotinkin: ihania perusotteita, joita käytetään meilläkin Suomessa yhdistettynä shiatsu- (painelu) hierontaan. Yllätyksenä tulivat kuitenkin venyttelyt ja kierrot! Ollessani vatsallani hoitaja venytteli vuorotellen molemmat etureisilihakset taivuttamalla varovasti jalkateräni peppua kohti. Selkärangan kierrot tehtiin tietenkin ollessani selälläni. Tässä on kyllä ideaa!
Hyvät kädet hemmottelivat vartaloani puolentoista tunnin ajan jättäen jälkeensä tyytyväisen ja rentoutuneen ihmisen! Alan jo itsekin uskoa vietnamilaisten tavoin parantavien käsien voimaan!
Hintaa tällä mahtavalla 90 minuutin kokemuksella oli 37 €.

Terveisiä Vietnamista, Kengurumimmi
Ensimmäinen kauneuskokemukseni Jakartassa, Indonesiassa, oli Purisanti. Paikkaan ei ollut mikään helppo löytää ja vaikka olisinkin yrittänyt satunnaisesti etsiä, en olisi tällaiselle kujalle eksynyt! Kyseessä oli pieni kuja, jonka varrella oli monen moista kojua ja krääsä, ahdasta… Ei todellakaan mikään houkutteleva ympäristö!
Astuttuani ovesta sisään minua tervehti kaunis Balilainen Spa-musiikki, ihastuttavat eteeriset tuoksut ja todella kaunis vastaanotto tummine vastaanottotiskeineen. Tiskin takana seisoi hymyilevä, ystävällinen rouva kauniissa balilaistyyppisessä kukallisessa asussaan. Vastaanottoaulassa oli myös myynnissä erilaisia koriste-esineitä koruja ja tuotteita. Mukaan lukien hiustenhoitotuotteita; Purisanti on täyden palvelun talo, sieltä saat myös kampaamopalvelut!
Minut ohjattiin hetkeksi istumaan. Henkilökunta polvistui eteeni, otti omat kenkäni pois ja laittoi tilalle kylpylän sandaalit. Tämän jälkeen sain pienen lasillisen virkistävää, makeaa, kylmää teetä.
Terapeuttini (kuten he itseään kutsuvat) ohjasi minut peremmälle ja istutti kauniiseen huoneeseen, jossa oli useita divaaneja jalka- ja käsihoitoja varten. Huone oli sisustettu ylellisesti ruskean eri sävyillä: divaaneja, sohvia, verhoja, tyynyjä, koriste-esineitä, jne. Koko ajan taustalla soi Spa-musiikki ja ihana aromaattinen tuoksu seurasi minua mihin meninkin. Istuin sohvalle. Terapeuttini toi puuvadissa lämmintä vettä, jossa oli kylpysuolaa ja KUKKIA! Hän laittoi jalkani vatiin, pesi, kuori ja kuivasi ne samalla kevyesti hieroen.
Tästä matka jatkui yläkertaan. Olin menossa vartalokuorintaan ja kasvohoitoon. Mitään ihoanalyyseja tai hoitotavoitteita ei sen kummemmin tehty vaan terapeutti teki juuri sen hoidon, jonka olin asiakkaana tilannutkin: suklaakasvohoito ja vihreätee- vartalokuorinta. Hoidot tapahtuivat ihanassa, tuoksuvassa huoneessa musiikin soidessa taustalla. Kasvohoito oli aika raju! Kuorittiin ja kuorittiin ja hierottiin ja hierottiin!  Mistään kovin nautittavasta kuorinnasta ei todellakaan ollut kyse, mutta hieronta oli voimakkuudesta riippumatta aivan ihastuttavan rentouttava! Hieronta tehtiin hyvin pitkälle voimakkaasti painelemalla, mikä todella rentoutti kasvojen lihaksia. Korvat ja päänahka mukaan lukien. (Pitäisiköhän itsekin opetella tällainen hieronta?!) Lopuksi terapeutti levitti suklaanaamion ja voiteita kasvoille. Eipä siitä ja sen hoidollisesta tehokkuudesta sen enempää.
Melkoisen kovakourainen käsittely jatkui vartalokuorinnalla, kainaloita unohtamatta. Kuorinnan ohessa terapeutti suoritti kevyen hieronnan koko vartalolle. Välillä tuntui, että menen aivan vereslihalle, mutta suihkun ja voiteiden jälkeen iho vain hieman punoitti. Täytyy sanoa, ettei minulla ole varmaan koskaan ollut näin ihastuttavan pehmeää ja sileää ihoa! Jopa kotona oltiin samaa mieltä…
No niin, sitä saa mitä tilaa: halusin vielä säärikarvojen poiston vahalla. Jestas! Sitä ei tarvitse uudelleen kokea!    MIKÄ IHON KIRISTÄMINEN???  SATTUU!!!  Oli hilkulla etten alkanut uudelleenkouluttamaan terapeuttiani!
Tästä hirvestä karvanpoistokokemuksesta toivuin, kun pääsin alakertaa tuoksujen ja musiikin saattelemana vihreään paratiisimaiseen pihaan, josta sain tilata lounaan ja nauttia  olostani pehmeässä lämmössä.
Koko vierailuni Purisantissa kesti noin 4 tuntia ja hintaa lounaan ja juomien kera… 32 €!
Taidanpa tulla seuraavan kerran kuumakivihierontaan…

Terveisin, Teija