torstai 23. elokuuta 2012

Taman Sari Royal Heritage Spa, Jakarta Pusat, Indonesia

http://www.tamansariroyalheritage.com

















Kuvittele ylellinen hoitola, joka stimuloi jokaista aistiasi. Missä ihosi on miellyttävän lämmin taitavan terapeutin ansiosta, lihaksesi ovat rentoutuneet, aromaterapeuttiset öljyt ympäröivät sinut tuoksullaan minne menetkin... Rentouttava taustamusiikki saa sinut kuvittelemaan olevasi vesiputouksien äärellä...

OLET KUVITELLUT ROYAL HERITAGE SPA:n!

Löysin tämän hoitolan toukokuussa aivan sattumalta. Pyysin kuljettajaa pysähtymään nähtyäni kauniin sisäänkäynnin (mikä on harvinaista Jakartassa) ja kävin sisällä vilkaisemassa. Paikka oli käsittämättömän kaunis!


Jo sisääntuloaula  toivotti sinut tervetulleeksi, myyntihyllyt olivat todella houkuttelevan näköiset ja hymyilevällä henkilökunnalla oli sisustukseen sopivat kauniit batiikkikuvioiset työasut.
Nyt oli aika kokeilla onko laatu hyvää kuin ulkoinen olemus!
Kaikki Taman Sari Royal Heritagen tuotteiden reseptit ovat lähtöisin Keraton nimisestä palatsista, joka sijaitsee Jaavan saarella. Keratonissa erilaisia yrttejä on käytetty jo satojen vuosien ajan. Tuotteiden valmistuksessa noudatetaan edelleenkin alkuperäisiä perinteitä.


Taman Sari Royal Heritage Spa tarjoaa useita hoitoja, joissa kaikissa pyritään kunnioittamaan kehon, mielen ja hengen tasapainoa. Hoidoissa yhdistyy vesiterapia sekä luonnon yrtit. Tähän on lisätty perinteinen Jaavalainen hoitomuoto, joka oli kuninkaallisten perheenjäsenten kauneuden- ja terveydenhoidon salaisuus.

Minä päätin kokeilla "Seven Flowers Ritual Treatment"-nimistä käsittelyä. Erilaiset perinteet ja rituaalit ovat aina olleet tärkeässä asemassa Jaavalaisten ihmisten elämässä. Niinpä he edelleen pitävät yllä esi-isiltään perittyjä tapoja. Tämäkin käsittely on saanut alkunsa kauan sitten, mutta on nyt tuotu myös ylelliseen hoitolaan.

Aluksi minut ohjattiin ylellisesti ruskean sävyillä sisustettuun huoneeseen. Terapeutti teki minulle perinteisen jalkojenpesuriruaalin, sillä erolla että nyt jalat todellakin pestiin ja kuorittiin! Yleensä tämä vaihe on todellakin vain rituaali, jossa jalat sipaistaan kuorinta-aineella ja vedellä. Kuorinnan jälkeen koko vartalo puhdistettiin puhdistusmaidolla, joka pyyhittiin pois lämpimillä pyyhkeillä. Miellyttävää... Terapeutin kosketus on todella hyvä!


Nyt alkoi hieronta. Aivan jumalaista! En tiedä missä vaiheessa olin kulkeutunut pois tästä maailmasta, mutta havahduin siihen, kun terapeutti pyysi minua kääntymään. Loppuajan pysyin koko ajan terapeutin mukana, kunnes oli aika mennä kylpyyn.

Avasin ylellisen värisen verhon suihkutiloihin... silmiäni hiveli käsittämättömän kaunis näky: Suuri amme TÄYNNÄ kukanterälehtiä ja kukintoja! Mikä näky... ja tuoksu! Olen ollut ennenkin kukkakylvyssä, muttä tällä kertaa kukkia todella oli paljon!

Tämän kukkarituaalin tarkoitus on hemmotella ja antaa kokijalleen yksilöllinen kokemus lämmittäen kehoa. Kylvyissä käytetään seitsemän eri kukan terälehtiä ja kukintoja, joiden öljyt kosteuttavat ja kirkastavat ihoa.


Tämän "herkullisen" kukkameren jälkeen kävin suihkussa, kuivattelin itseni ja pukeuduin batiikkikuvioiseen kimonoon. Oli aika siirtyä toiseen huoneeseen, jossa suoritetaan "ratus". "RATUS"? Mikä se on?


Kyseessä on perinteinen Jaavalainen "hoito", joka on tarkoitettu vain naisille. Kyseessä on "savustus".


Huoneessa on puinen koppi, josta pää jää ulkopuolelle. Muistuttaa lähinnä jotain rangasituskoppia. Sen sisällä on istuin, kuin yksi laude. Noin puoli metriä lauteen alla on pieni "kattila", jossa on hehkuvan punaisia hiiliä. Jaa, onko tämä jokin paikallinen versio höyrykopista? Tulee mieleeni James Bond. Hänethän lukittiin johonkin höyrykoppiin ja höyryt laitettiin täysille... taisi olla hengenlähtö lähellä! No, tuskin tässä käy niin... No ei todellakaan!
Terapeutti laittoi sinne "kattilaan" kuivia yrttejä, "ratus", sekä jasmiiniöljyä. Valittömästi lauteen alta tuli sakea savu! Silmät alkoivat vuotamaan ja takapuoli lämpiämään! Terapeutti peitti kopissa olevan "kaula-aukon" pyyhkeellä, jolloin savun tulo helpotti. Lopputuloksena savustettu olo, kuin olisin ollut suomalaisessa savusaunassa. Ei paha! Tämän "tulisilla hiilillä" istumisen tarkoitus on hoitaa naisen alapäätä esim. kutinaa ja pahanhajuisia eritteitä vastaan. Hoitoa suositellaan oireista kärsiville viikottain ja muille joka toinen viikko.

Lopputuloksena tämän kokonaishoidon jälkeen olo oli mitä hemmotelluin ja rentoutunein. Ainoa ikävä puoli oli mielestäni voimakas savun haju, joka pysyi koko illan.


Jos haluat kuninkaallista hemmottelua ylellisessä ympäristössä, suosittelen Taman sari Royal heritage Spa:ta, joita löytyy muuatakin kuin Indonesiasta, ainakin Euroopasta ja Amerikasta.

Käsittely kesti kolmisen tuntia ja maksoi noin 63 €.



Savuntuoksuisin terveisin, Kengurumimmi













sunnuntai 12. elokuuta 2012

Sekar Jagat, Bali, Indonesia



Kun muutin Jakartaan tammikuussa 2011, kiertelin ajankulukseni hoitoloissa ja parissa yksityisessä kosmetologikoulussa. Ihan vain tutustumassa. Sieltä sain idean: Balilla järjestetään koulutuksia erilaisiin hierontoihin ym. Olisikin mielenkiintoista lähteä hakemaan ihan AITOA balilaista koulutusta sieltä! Jakartastahan on lyhyt matka Balille, mutta ei ole kiva mennä yksin... Niinpä olin asian puitteissa yhteydessä Tampereella sijaitsevan Hämeen Kosmetologikoulun omistajaan ja sain kuin sainkin hänetkin innostumaan ajatuksesta!

Tuumasta toimeen! Pian huomasimme ilmoittautuneemme kolmen päivän koulutukseen nimeltä "Balinese Esthetic Short Course". Mukavaa oli se, että saimme itse valita meitä kiinnostavat osiot tähän koulutukseen. Valituiksi tulivat perinteinen balilainen hieronta ( tietenkin ), pää-, niska- ja hartiahieronnat sekä balilainen vartalo wrap.

Paikkana siis Sekar Jagat Spa, Nusa Dua, Bali ja ajankohtana lokakuu 2011. Mahtavaa! Koulutukseen osallistui minun lisäkseni kaksi henkilöä Hämeen Kosmetologikoululta, joista toinen oli sisareni Mirkka. Hän toimii Hämeen Kosmetologikoululla ammatin opettajana.

Tästä se alkaa! Sisäänkäynti vilkasliikenteiseltä kadulta Sekar Jagat Spa:n rauhaan.

Saimme lämpimän vastaanoton heti sisään tullessamme. Joimme hieman virkistävää inkivääriteetä kauniissa vastaanottoaulassa, täyttelimme jokusen paperin, saimme hierontakaaviot ja sitten mentiin! Siirryimme pihasta alaspäin erilliseen rakennukseen, joka toimi hoitolana ja koulutustilana. Kaiken kaikkiaan koulutus sekä kouluttaja olivat todella mahtavat! Opimme monenlaisia niksejä, joita ei tullut ajatelleeksi aiemmin. Yksityiskohtia en kerro, vaan teidän täytyy käydä kokeilemassa saaliimme esim. Hämeen Kosmetologikoululla. Siellä koulutetaan opiskelijoille Bali Spa hierontaa ja sitä siis tehdään siellä nyt opiskelijatyönä! Koululle rakennettiin myös erilliset tilat juuri näitä Spa-hoitoja varten!



Käynti hoitolaan ja koulutustiloihin.
Käynti koulutustiloihin oli juuri niin balilainen kuin vain kuvitella saattaa. Tilat olivat kauniit ja eksoottiset, myös lämpötilaltaan, sillä koulutustiloissakaan ei ollut ilmastointia. Voitte vain kuvitella kuinka hikisiä naisia sieltä lähti pois päivän päätteeksi! Koko päivä pompittiin petille ja petiltä pois ja opeteltiin käytännössä balilaista hierontatekniikkaa.
Päivän päätteeksi huomasin, että joku jyrsijä oli vielä syönyt varvastossunikin rikki siitä oven ulkopuolelta! Indonesialaiseen tapaan nimittäin kuuluu jättää kengät oven ulkopuolelle.






Mutta miksi tämä Bali Spa-konsepti sitten miellyttää?


Tässä koulutuspaikkamme aula. Vastaanottotila sijaitsee lähes poikkeuksetta osittain ulkotiloissa. Seiniä ei ole joka suunnalla.


Moni hoitola niin täällä Indonesiassa kuin muuallakin on saanut insiraationsa Balilaisesta Bali Spa tyylistä. Varsinki täällä Indonesiassa löydät joka puolelta hoitoloita, jotka ovat omineet itselleen tämän rauhallisen ja rentouttavan kokonaisuuden luodakseen asiakkailleen eksoottisen "suojapaikan" rentoutumista varten. Bali Spa:han liitttyy yleisesti ikään kuin piilotettu trooppinen puutarha, jossa voit nauttia vaikkapa virvokkeita tai lounasta hoitosi jälkeen.

 


Suihkut... Vaaleat patsaat "kaatoivat" vettä päällemme
rentouttavan hieronnan jälkeen...
Hoitotilat ovat hämäriä, kauniisti sisustettuja pehmeillä luonnonmukaisilla väreillä. Lähes jokaisesta Bali Spa-hoitolasta löytyy vesielementti, ihanat tuoksuöljyt sekä eksoottinen Bali Spa musiikki. Hoitotuotteet ovat usein luonnosta saatuja: muta, banaanikääreet, tuoksuvat kukkakylvyt, tea tree- kuorinnat, ym.
Puhumattakaan käsittämättömän ihanista käsistä, joilla nämä ihmiset asiakkaitaan käsittelevät! Toivottavasti saimme edes murto-osan näiden pienten naisten voimista ja käsittelytavoista itsellemme koulutuksen aikana!







Tämä kuva kuvastaa parhaiten olotilaa,
 joka minulla on aina balilaisen hieronnan jälkeen


Pisteenä näiden kolmen mahtavan koulutuspäiviemme päälle saimme vielä lähes kahden tunnin perinteisen balilaisen hieronnan, siis itsellemme! Siinä sitten rentouduimme näiden taitavien käsien käsittelyssä ja lopuksi menimme suihkuun, joka oli niin balilainen kuin vain voi olla, kuten huomaat yllä olevasta kuvasta!










Kiitos ihanalle opettajallemme ( vasemmalla )sekä mukana olleille mahtavasta seurasta!



Terveisin, Teija

torstai 19. heinäkuuta 2012

KAUNEUSHOITOLA AAVA, Viiala



Kuva kasvohoidosta

Ollessani kampaajalla hoksasin yhtäkkiä, että täältähän voin saada hankittua itselleni kätevästi vaalentavaa seerumia kasvoilleni ilmestyneiden tummien läiskien hoitamiseksi! Niinpä Niinan vapauduttua kysyinkin häneltä neuvoa. Hän ystävällisesti esitteli minulle Mahlerin vaalentavan hoitotuotteen, joka pitää sisällään hieman voimakkaamman, kuorivan tuotteen yökäyttöön sekä kevyemmän vaalentavan tuotteen päiväkäyttöön. Samalla Niina asiantuntevasti kertoi minulle vaalentavasta kasvodosta, jossa käytetään Mahlerin tuotteita. Niinpä varasin ajan vaalentavaan kasvohoitoon!

Saavuin Aavaan ja siellä Niina olikin juuri vapautunut ja toivotteli minut tervetulleeksi. Astuin sisään isokokoiseen hoitohuoneeseen ja asetuin mukavasti hoitopetille. Niina peitteli minut lämpimästi ja aloitti hoidon ihon puhdistuksella. Johtuen varmastikin siitä, että tiesin Niinan etukäteen ja olimme tavanneet jokusen kerran aiemminkin kampaajalla käydessäni, hoidon alku oli hieman levoton. Juttua riitti molemmin puolin, tosin ammattimme pohjalta! Rehellisyyden nimissä on sanottava, että puhuminen johtui yhtä paljon minusta kuin Niinastakin!

Alkupuhdistuksen jälkeen Niina suoritti kasvoilleni kuorinnan. Kuorinta oli erittäin miellyttävän ja pehmeän tuntuinen. Kuorinta-aine levitettiin kasvoilleni, jonka jälkeen Niina kitkasi kuorinta-aineen kasvoillani  ja pyyhkäisi loput murut kasvoiltani pois. Kuorinta-ainetta ei siis tarvinnut poistaa vedellä vaan se poistettiin kitkaamalla iholta. Tämä oli varmasti miellyttävin ja hellävaraisin kuorinta jonka olen kokenut.

Kuorinnan jälkeen seurasi hieronta. Nyt ilmapiirikin oli jo rauhoittunut ja aloin rentoutua. Kumpikaan ei enään puhunut, vaan ammattitaitoisesti Niina antoi minun nauttia hieronnasta. Hieronta oli mielenkiintoinen. Se poikkesi täysin perus kasvohieronnasta, aivan kuten minulle alussa kerrottiin. Se oli hyvin aktivoiva ja rytmin vaihteluja oli todella runsaasti. Niinan hieroessa kasvojani mietin mitä hieronnan rytmitys muistuttaa... Sitten se välähti! Olet varmasti kuullut pyykinpesukoneen linkouksen alkua, vai mitä? Rytmitys oli saman kaltainen! Ensin hitaasti kiihtyvä, sitten vauhdikas ja jälleen hidastuva. Todella ihana! Ja Niina on kyllä aivan oikealla alalla! Hänellä on todella hyvät kädet! Valitettavasti tämäkin ihana hieronta päättyi aikanaan ja vuorossa oli kasvonaamio.

Levitettyään naamion kasvoilleni Niina poistui hetekeksi huoneesta. Tänä aikana vaivuin varmasti jonkinlaiseen nirvanaan ja Niinan tultua poistamaan naamion ja levittelemään loput hoitoon kuuluvat hoitotuotteet kasvoilleni olinkin ajatuksissani aivan muualla...

Lopuksi sain maukasta tuoremehua ja hyviä neuvoja jatkoa ajatellen.

Hoidon alussa mielessäni käväisi ajatus: "Pystynköhän oikeasti rentoutumaan ja nauttimaan hoidosta tutun hoitajan käsissä... ", sillä kuten kerroin, puhuttavaa riitti! Mutta huoleni osoittautui turhaksi! Sain todella ammattitaitoisen ja rentouttavan hoidon Niinan taitavissa käsissä!

Hintaa tälle ihanalle kokemukselle tuli "klubi-alennuksen" jälkeen 72,40 €.
Hieman on arvokkaampaa kuin Aasiassa, mutta kyllä on hoitokin toista luokkaa!
Suosittelenkin käymistä Niinan taitavissa käsissä, jos liikut Viialassa!

http://www.kauneushoitola-aava.fi/


Terveisin, Teija











sunnuntai 3. kesäkuuta 2012

KEROKAN (VAROITUS: Lopussa on julman näköinen kuva.)


Kerokanin perinteet ovat todella pitkällä Indonesian historiassa, mutta kukaan ei tiedä, koska sitä on alettu käyttämään terapiamuotona.  Käännettynä Kerokan tarkoittaa hinkkaamista.
Uskomuksen mukaan sairaudet johtuvat pahoista hengistä, jotka pesiytyvät ihmisen kehoon. Sairaustilaa kutsutaan nimellä Masuk Angi ( tulla sisään tuuli ). Tällä tarkoitetaan lähinnä sairautta, joka aiheutuu kehon sisään päässeestä tuulesta.



Kyseessä on vilustumisen kaltainen sairaus, johon ei kuitenkaan kuulu aivastelu. Selvin oire tästä sairaudesta on turvotus ja röyhtäilyn tarve. Joskus sairauteen liittyy myös lievä kuumeilu. Lääketieteessä tätä sairautta sanotaan siis vilustumiseksi... Mistähän se turvotus ja röyhtäily tulee... Itse en kylläkään ole turvoksissa tai röyhtäile tavallisen vilustumisen vuoksi!

Uskotaan, että raha houkuttelee pahoja henkiä ja  Kerokan-terapialla saadaankin näin ollen pahat henget pois kropasta ja sitä kautta parannetaan erilaisia sairauksia. Mitä tummemmat ja voimakkaammat jäljet iholle saadaan aikaiseksi, sen sairaampi itse asiassa olet, vaikka et itse sitä vielä tiennytkään!

Kerokan on perinteinen Indonesialainen hoitomuoto, jossa kolikkoa "hinkataan" luiden välissä kunnes iho on  on mustelmilla tai jopa haavaumilla. Tämän hoitomuodon uskotaan vilkastuttavan pintaverenkiertoa. Iholle levitetään öljyä, jotta kolikko saadaan luistamaan. Kerokan-terapiaa on mahdotonta tehdä ilman öljyä.



 Hoito aloitetaan kaulasta ja jatketaan alueittain käsivarsiin, rintaan 
ja vatsaan ja lopuksi selkään ja jalkoihin.

Aluksi levitetään öljyä hoidettavalle alueelle. Tähän voidaan käyttää normaalia ruokaöljyä. Useimmiten hoito aloitetaan niskasta. Kolikkoa hinkataan paikallaan edestakaisin kunnes ihoon tulee voimakkaita verenpurkautumia, jonka jälkeen siirrytään alaspäin seuraavan kohtaan. Tätä toistetaan kunnes kaikki käsiteltävät alueet ovat verenpurkaumilla. Kun koko hoito on suoritettu iho muistuttaa lähinna tiikerin raitoja!


Pahimmassa tapauksessa iho hinkataan kolikolla aivan rikki!
Ja tätä hoitoa siis tehdään ihan oikeasti jopa hoitoloissa!


Hoitomuoto on erittäin tuskallinen, kuten voit kuvitella! Tehkööt aikuiset itselleen mitä lystäävät, mutta valitettavasti tätä hoitomuotoa käytetään myös pieniin lapsiin, jopa vauvoihin! Jos huvittaa kiusata itseään, Youtubesta löytyy videoita sekä lasten että aikuisten hoidoista. Itse taidan jättää väliin...

Kerokan on edelleen käytössä päivittäin Indonesiassa, myös kotihoitona.

Nyt sitten kaikki karkottamaan pahoja henkiä Kerokanin avulla! Vaikka mottoni on: "Parempi on katua tehtyä kuin tekemätöntä", minä skippaan tämän kokemuksen...

Terveisin, Teija

maanantai 21. toukokuuta 2012

ORCHID Day Spa & Beauty Salon, Lombok, Indonesia

Lähdimme Teijan ja Jennan kanssa illalla katselemaan hotellin ympäristöä. Kävelimme Senggigin kylää kohti lähes pimeässä ja jonkin matkan päässä näimmekin kaksi nuorta naishenkilöä, jotka viittoivat meitä sisään hoitolaan. Sisääntulo oli ihan kivan näköinen bambusisustuksineen. Teija sai esitteen käteensä ja tutkittuamme sitä hetken päätimme palata hierottavaksi.





Mennessämme seuraavana iltana sisään hoitolaan pyysimme vastaanotossa olevalta henkilöltä kahta vartalohierontaa, kolmea jalkahoitoa ja yhtä jalkareflexologia. Odoteltuamme hetken pääsimmekin Teijan kanssa kiipeämään jyrkkiä rappuja pitkin ylös toiseen kerrokseen Jennan jäädessä alakertaan jalkarefexologiaa varten.

Lakanoiksi osoittautuneiden verhojen takana oli kaksi leveää bambupetiä, joissa oli kammottavan näköiset ja väriset ( vaikkakin puhtaat ) ruusulakanat. Ennen maata menoa pyysimme kuitenkin puhtaat pyyhkeet päämme alle, koska peteissä olevat näyttivät käytetyiltä.

Sitten hierojatytöt tulivat. Pienen kokoinen hieroja hyppäsi samalle petille ja aloitti hieronnan. Aluksi hän levitti öljyn, joka tuoksui ihan hyvältä eikä ollutkaan pelkkää ruokaöljyä, niin kuin pelkäsimme pullon perusteella. Sitten alkoi Aulikki-muorin pohkeiden käsittely eikä sen jälkeen ole suonta vetänyt jaloista! Hierojalla oli hyvät kädet ja hieronta osoittautui todella miellyttäväksi kokemukseksi, päänuppia myöten!

Käsittelyn jälkeen laskeuduimme jyrkät tikapuita muistuttavat rappuset takaisin alakertaan jalkahoitoa varten. Se osoittautuikin mielenkiintoiseksi!




Ensin jalat liotettiin kylmällä vedellä, jonka jälkeen ne vain kuivattiin ja nostettiin jakkaralle. Teijalla oli jo hoito edennyt pidemmälle, mutta hoitajalla ei ollutkaan raspia. Niinpä hän lainasi sitä minun jalkahoitajaltani. Tällä samaisella raspilla raspattiin myöhemmin myös minun jalkani, raspia välillä edes puhdistamatta! Kynsinauhavoide otettiin suoraan purkista metallisella kynsiviilalla, jolla se levitettiin ensin kynsiin ja kynsinauhoihin ja sen jälkeen ylimääräinen voide lääpittiin takaisin purkkiin. Kaikki muut voiteet otettiin myös suoraan purkista paljain käsin, se siitä hygienisyydestä! Jalkahoito osoittautuikin kaiken kaikkiaan aivan tyhjänpäiväiseksi. Lakkojen kuivuessa hoitaja siivosi jälkensä ja tyhjensi jalkojen liotusveden hiustenpesualtaaseen! Kyllä olisi terveystarkastajalla Suomessa ihmettelemistä tässä hoitolassa! Mutta hieroa ne tytöt osasivat!

Hintaa kolmen hengen hoitolakokemukselle tuli alle 30 €.




Terveisin, Aulikki





maanantai 9. huhtikuuta 2012

HOLIDAY RESORT, Lombok, Indonesia




















Olimme ystäväperheen kanssa Lombokilla mukavassa hotellissa, mutta sijainti oli hieman kaukana keskustasta, joten sadepäivänä päätimme naisten kanssa testata hotellimme hoitolaa. Tähän testiin osallistui kuusi naista (äidit ja tyttäret), joten jouduimme menemään kahdessä erässä. Me äidit aloitimme "testailun" vartalokuorinnalla ja hieronnalla.

Hoitolan vastaanotto oli miellyttävän näköinen valkoisilla ja harmailla irtokivillä rekennettuine käytävineen. Kävi kylläkin mielessä, että millähän tuollaisen pitäisi siistinä kotona... Hyvä idea kuitenkin!

Myös tuoksu hoitolassa oli rentouttava. Meidät ohjattiin kahden hengen huoneeseen, jossa oli kaksi hierontapetiä ja suihku sekä kylpyamme. Amme oli kaameassa kunnossa; näytti hyvin pinttyneeltä ja likaiselta, joten hylkäsimme heti ajatuksen, joka kävi aiemmin mielessämme: jokin ihana aromaattinen kylpy! Ei todellakaan houkutellut enää, kun näimme ammeen! Muuten hoitola vaikutti siistiltä.

Asetuimme hierontapeteille odottamaan terapeutteja. Pian kaksi naista tulikin huoneeseen kauniissa työasuissaan. Aluksi vartalokuorinta. Tämä on aina yhtä ihanaa! Koko vartalo kuorittiin, jonka jälkeen vain "lääpittiin" kuorinta-aine pois iholta. Hoito jatkui hieronnalla.



Nyt alkoikin se mielenkiintoinen osio, sillä rentoutuminen oli hieman vaikeaa oven koko ajan käydessä. Kävikö joku koko ajan vahtimassa terapeuttien työtä vai mitä tapahtuu?! Hieronta oli aluksi hosuvaa ja liikkeet keskeneräisiä. Mutta loppua kohti terapeuttini ryhdistäytyi ja sain lopulta miellyttävän hieronnan, vaikkakaan torkahtamisesta ei tullut mitään kovan trafiikin takia. Myöhemmin kävi ilmi, että ystäväni terapeutti kuljeskeli huoneeseen ja takaisin! Eli ystäväni hieronta oli kaikkea muuta kuin miellyttävä kokemus! Lopuksi kävimme suihkussa ja siirryimme takaisin uima-altaalle loikoilemaan ja vertailemaan kokemustamme.

Tyttäret, 4 kpl, menivät seuraavaksi samaan hoitoon.

No, tulipahan tämäkin koettua. Ja huonokin hieronta on parempi kuin ei hierontaa laisinkaan, vaikka tästä hoidosta ei paljon jäänytkään kerrottavaa!


Terveisin, Teija



Kylpynurkkaus oli kauniisti somistettu, mutta amme oli pinttyneen ja likaisen näköinen!






maanantai 12. maaliskuuta 2012

Helen Beauty Reflexology, Kota Kinabalu, Sabah, Borneo, Malesia

Pian on viikko takana Kota Kinabalussa mukavien ystävien seurassa. Mikä onkaan ihanampaa kuin rentouttava hieronta "rankan" lomaviikon päätteeksi! Siispä päätämme ystäväni kanssa mennä hierontaan ja vieläpä raahata miehemmekin sinne. Ari olikin hieman haastellinen, piti lähes pakottaa tähän ihanuuteen, mutta oma mieheni osaa onneksi nauttia hieronnasta.

Hotellimme lähellä oli useitakin hoitoloita, jotka kaikki mainostivat lähes samalla hoitolistalla, joten lähdimme läheiseen ostoskeskukseen, missä oli useitakin hoitoloita. Kiipesimme kolmanteen kerrokseen huomataksemme ettei hoitola ollut vielä auki. Rapuissa tuli kuitenkin sopivasti vastaan mieshenkilö, joka osasi ohjata meidät auki olevaan hoitolaan, Helen Beauty Reflexology:n takaoven kautta.

Kävi ilmi, että kyseinen mieshenkilö olikin töissä siellä ja saatteli meidät näin ollen takaoven kautta samaiseen hoitolaan, jossa kävimme kyselemässä hintoja ja aukioloaikoja pari päivää aiemmin. Kello oli vasta kymmenen paikkeilla ja tämä hoitola ilmoitti meille avaavansa vasta klo 11, mutta otti meidät kuitenkin avosylin vastaan.

Meidät ohjattin peremmälle. Huoneessa oli noin 20 mukavaa nojatuolia, joista sitten valitsimme omamme. Huone näytti huonolta elokuvateatterilta ja mielestäni vielä huonommalta hoitolalta! Kuluneet tuolit olivat rivissä; täällä tehdään selvästikin liukuhihnalla töitä! Katon rajassa oli tv, joka sitten ystävällisesti laitettiinkin päälle. Onneksi äänettömälle, sillä siellä pyöri jokin aasialainen taisteluelokuva! Rentouttavaa... Onneksi seura oli hyvää ja jalkapohjien hierontakin osoittautui ihan ammattitaitoisesti tehdyksi.

Jalkapohjien hieronnan jälkeen kipusimme yläkertaan kokovartalohierontaa varten. Kun pääsimme raput ylös, ensimmäisenä silmiini osui nurkassa lojuva valtava pyykkiläjä! Siirryimme huoneeseen, jossa oli 8 verhoilla toisistaan eroteltua hierontapetiä. Todella karun näköistä, mutta kylläkin puhdasta, pyykkiläjää lukuun ottamatta.

Minä ja mieheni pääsimme samaan "huoneeseen" eli välillämme olevaa verhoa ei vedetty kiinni. Mieheni hieroja oli mies ja minua hieromaan tuli nainen. Ensimmäinen havainto hierojastani oli vahvat kädet ja karmea röyhtäisy! Jestas! Onneksi röyhtäilyä ei kestänyt kuin se alku! Kun oli aika kääntyä selälleen, tilassa oleva väliverho vedettiin kiinni. Lopulta hieronta osoittautui todella taitavasti tehdyksi, sekoitus kiertoja, painelua ja perinteisempää hierontaa. 

Koko setti kesti noin puolitoista tuntia. Lopputuloksena kaikki neljä matkailijaa rentoutuneita ja tyytyväisiä, mutta paikka oli kyllä kolkoin missä olen hieronnoissa käynyt! Tosin tämä ehkä oli huomioitu hinnassa, sillä hoidon hinta oli noin 25 €.  

Terveisin, Kengurumimmi